Image

Image

Pages

Tuesday, November 30, 2010

JOM PERGI KUALA KANGSAR

tajuk dah macam nak ajak free jek kan...hehe takdela, saja nak promote kampung sendiri padahal diri sendiri pun balik setahun sekali jek ada hati nak ajak orang ek. kampung saya best tau, taktau la kenapa tapi saya sangat suka kampung saya itu. bila mak kata nak balik perak saya mesti excited lebih. maybe sebab jarang balik kot tu yang jadi macam tu. saya memang suka berjalan jauh, lagipun kampung saya yang lain tidaklah jauh iaitu di rumah saya sekarang (jauh ke?) dan jugak tanjung karang. maka perak adalah kampung saya yang paling jauh...yeaaa padahal saya suka sebab nant dapat pergi kuala jalan-jalan sambil bergambar dan dapat makan laksa yang sedap disitu.

saya bukan peminat laksa, serius saya tidak la menggemari laksa tapi saya sangat suka laksa kuala sebab laksa itu dibuat sendiri, buat sendiri maksudnya bukan laksa yang dijual di kedai-kedai runcit tu tau...dan rasanya lebih lembut. tak percaya? silalah datang dan rasa lah sendiri... kompem tak rugi. cendol pun sangat sedap..serius...


inilah laksa nye, satu pinggan ni dalam rm2 jek kot..
huhu tak sure sebab tukang order jek,
tukang bayar of coz la kakak ku...


yang ni pulak cendol nye, cendol pun dibuat sendiri...
lebih lembut dan sedap...
best best...maaf la, cendol tidak kelihatan..hehe
harga pun tak sure tapi murah la...

menu wajib kalau balik kampung...
mest singgah makan ni jugak..
kalau tak, bukan blk kuala namanya...

kalau pagi ahad ada pasar tau, macam-macam ada dijual. segala macam jenis benda la. saya sangat suka pergi pasar di kampung sebab jenis-jenis barang yang dijual adalah lebih pelik dan unik dan jarang dijumpai di pasar kat bandar..so nant akan jadi macam orang jakun tak pernah pergi pasar sebab duk tengok semua ape yang diorang jual, hehe macam pelancong plak...tapi seronok la belajar benda-benda baru...selalu my mom akan jadi kitorg punye tourist guide sebab dia lebih tahu benda-benda pelik tu ape..

kalau kat kuala banyak jual ikan sungai...nant ada ikan kecik-kecik yang sedap kalau goreng garing...boleh makan dengan tulang skali sebab sangat rangup...lepas tu sangat suka ikan masin belanak..nant goreng, sisik die jadi rangup memang sangat sedap la...benda wajib yang my mom akan beli adalah parang dan pisau..mak kata pisau dan parang dia sangat tajam, tahan lama dan sedap digunakan...serius tak pernah pun kitorang balik kg tanpa membeli barang-barang itu.

disana nanti ada deretan kedai untuk beli barang-barang kraftangan...memang sangat best la...yang famous mestilah labu sayong kan then ada pasu, beg rotan, beg mengkuang dan macam-macam lagi. balik kali ni saya pow mak saya congkak pulak...dah lama tak main congkak..harga dia pun murah dan boleh mintak kurang kalau beli banyak-banyak. so kalau datang kuala kangsar jangan lupa pergi tempat ni ek...make sure korang cari semua yang saya cerita ni..maybe ada lagi yang menarik yang saya tak tau tapi ini pun dah cukup menarik untuk saya...so selamat mencuba tau...(^_^)

p.s: dah lama tak berjalan
      excited la tulis entry...(^_^)


saya suka kampung saya

2 comments:

  1. kak, ni mesti akak singgah kat pekan kuala kangsar tu kan?? yang depan sg tu ea???

    ReplyDelete
  2. aah, yg depan sungai tu...tempat wajib singgah kalau blk kampung...:)

    ReplyDelete