Image

Image

Pages

Wednesday, April 9, 2014

Carseat...penting atau tidak?



Salam,

Menyepi kian lama tup tup datang buat entri mak mak sangat....hehe diam tak diam dah lebih setahun dah bergelar ibu kepada Damia Zahra. kenapa lama sangat tak menaip kat sini? sebab busy jadi isteri n ibu-ibu la ni....memang tabik la ngan mak-mak yang bekerja tapi still gigih update blog walaupun dah beranak pinak semua. Saya nak bukak laptop pun tak sempat bila dah sampai rumah, settlekan kerja rumah jek dah tengah malam dan mengantuk so terus tidur...update dalam mimpi jela selalunya.

Bila dah jadi mak-mak ni, topik perbincangan pun mestilah berkisar tentang anak kan. but untuk entri ni saya nak cerita pasal carseat untuk anak sahaja..memang topik carseat ni tak popular kat Malaysia ni saya rasa, tak macam dekat oversea kan...dekat sini jarang tengok orang letak anak dalam carseat kecuali la sebab kena travel sorang-sorang dan anak tu baby lagi kan...itu pada pendapat dan pemerhatian saya la. 

Well saya dulu pun takde kesedaran pasal kepentingan carseat ni, rasa macam tak perlu pun takpe. But En. Husband memang sangat particular pasal safety ni, antara benda first yang kami beli memang carseat pun dan die insist untuk mula letak baby dalam carseat since day one lagi. Memang Damia lahir jek, sejak itu jugalah carseat tu mula berjasa. Memang tak pernah riba dia dalam kereta kalau travel walaupun ada ramai orang yang boleh riba dia. Memang dilarang keras oleh En Husband atas sebab-sebab keselamatan. So until now, Damia memang akan duduk dalam carseat die even nak pegi kedai depan umah jek pun. :)

Damia yang pasrah dengan carseatnya


Ramai yang saya dengar bagi alasan anak tak nak duduk dalam carseat tu, so end up beli then tak pakai pun. Macam tu jugak dengan stroller, baby cot atau playpen. Kebanyakan orang yang saya kenal akan cakap membazir beli semua tu. But for me n En. Husband semua tu sangat berjasa dan kitorg tak pernah rasa membazir pun. Alhamdulillah Damia memang gunakan ketiga-tiga barang tu sejak dia lahir lagi. Ikut pengalaman saya sebenarnya benda tu boleh di ajar tapi ibu bapa juga perlu berdisiplin dalam hal ni. memang rasa leceh nak letak dia dalam carseat everytime nak pergi mana-mana, kadang-kadang anak meragam bila letak dalam tu, tapi kena rajinkan diri dan disiplin sangat. InsyaAllah kalau dari day one lagi kita dah latih die untuk duduk dalam carseat, stroller dan tidur dalam baby cot, memang dia akan terbiasa dan tak jadi masalah kepada dia. 

Carseat ni penting tau untuk keselamatan, banyak dah kes bayi-bayi meninggal kemalangan akibat tercampak dari kereta. Kita memang tak mampu nak mengelak kalau memang benda tu dah nak terjadi tapi kita boleh bersedia dari segi keselamatan dan meminimakan risiko kan. Macam mana pentingnya kita pakai tali pinggang keselamatan, macam tu jugaklah pentingnya carseat kepada bayi dan kanak-kanak. So pada ibu bapa di luar sana, tak salah kalau kita keluarkan sedikit duit untuk keselamatan anak kita. Anak merengek, meraung, melalak duduk dalam tu, well biarkan aje, jangan dilayan dan terus dikeluarkan dari carseat tu, memang sampai besar la die akan ulang taktik tu dan akhirnya tak payah duduk langsung. Damia pun ada angin die tak elok tu akan melalak, meraung, menjerit tapi kitorg biarkan jek, pujuk dia bagi mainan atau ape-ape yang boleh alihkan perhatian die tapi untuk keluarkan die memang a big no no la...

lagi satu bukan sebab keselamatan jek, anak-anak pun akan selesa untuk duduk dan tidur kat dalam tu, macam Damia pun dia kebanyakan masa memang tidur jek bila masuk kereta dan duduk dalam carseat die. Kita pun takdela lenguh tangan dan kaki sebab nak riba die lebih-lebih lagi kalau travel jauh. Nak baringkan jek kat seat belakang? bagi saya bahaya sangat, kalau buatnya break emergency ke ape tak ke terjatuh ke bawah or terpelanting budak kecik tu... mintak jauh la dari semua benda tu. But ini hanya pendapat saya, ape-ape pun terpulang kepada ibu bapa itu sendiri untuk mempraktikkan cara masing-masing. :)  



Oh yer, lagi satu kena tahan telinga dengar orang sekeliling yang duk la cakap takyah carseat, riba jela, dekat jek, dia dah besar, tak payah letak die menangis, dia taknak whatsoever la, memang susah nak memberi kefahaman kepada mereka yang tidak faham, yang penting kita tahu niat kita, dan teruskan benda yang baik ni. Ia untuk keselamatan anak kita jugak. Doa saya biarlah Damia dan adik-adik dia nanti (InsyaAllah) akan terus nak gunakan carseat sampai mereka besar nanti. Aminnn :)

Dikna

p.s: berjela betul entri...gian lama sangat tak menaip :)

No comments:

Post a Comment