Image

Image

Pages

Friday, November 16, 2012

pengalaman minum air gula yang...???


Salam,

saja nak share pengalaman baru dengan korang semua. sepanjang pregnancy ni banyak sangat benda baru yang saya belajar dan lalui. lepas ni mesti banyak lagi benda baru kan. hari ni pergi KK Bangi lagi padahal baru isnin hari tu pergi checkup, tapi disebabkan peningkatan berat badan yang sangat melampau so nurse suruh datang lagi hari jumaat iaitu hari ini untuk minum air gula.

selalu dengar ibu-ibu mengandung cerita pasal minum air gula ni. daripada cerita diorang tu minum air gula ni macam menakutkan jek. risau jugak sebenarnya masa tahu kena minum tu. tapi redha jela kan. nak buat macam mana, sapa suruh berat naik melampau-lampau. tapi itulah, selera makan ni lately memang tinggi. kejap-kejap dah lapar lagi. jom tengok berat badan saya dulu dan sekarang.

berat sebelum pregnant = 62 kg
berat after morning sickness sebulan = 58 kg
berat last month checkup = 61.5 kg
berat hari isnin (12/11/12) = 64 kg
berat hari ni (16/11/12) = 65.5 kg

see? naik dengan jayanya kan. takut tengok berat naik macam tu. sekarang baru 5 bulan setengah, so cuba bayangkan 9 bulan....huhu boleh bawak badan ke tak ek? hope boleh la, sekarang pun kalau jalan banyak sangat kaki ni memang lenguh dah. tapi asyik la nak berjalan jek. nasib baik la ada En. husband yang rajin urut saya....terima kasih wahai suami.. (^_^)

so berbalik kepada cerita minum air gula tadi. sampai KK dalam pukul 8 terus ambil nombor dapat la nombor 4028. kira lambat jugak la tu. then duduk tunggu sampai dia panggil, bila nombor naik, saya pun pergi ke bilik tersebut dan diberi satu borang dan jugak 2 botol kecil untuk letak darah tu. then tunggu giliran ambil darah, after that masuk bilik tadi balik dan ambil la 1 cawan air gula yang telah disediakan tu dan minum sampai habis. rasa dia? macam air gula la, memang sakit tekak minum. pekat dan manis sangat. yang saya dapat tu air gula biasa, tiada perisa mcm yang orang lain cerita. dah la kena puasa malam tu start 10 malam, then kene tunggu lagi 2 jam after minum air gula tu untuk ambil darah sekali lagi. memang hampir pukul 12 tgh hari jugak baru selesai semua. dah ambil darah kali kedua baru boleh balik. result tak tahu pun, maybe next check up kot.

tapi saya start dari ambil darah yang first tu dah mula pening kepala. maybe sebab tak makan kan. memang sampai tengah hari. then habis tu decide untuk pergi klinik untuk ambil mc, x larat sangat kepala ni pening lepas tu rasa macam nak muntah. dah dapat mc baru la pergi makan tengah hari. tu pun makan tak habis sebab perut dah masuk angin. memang aim nak balik rumah dan tidur jek. hasilnya saya tidur dari tengah hari tu sampai la ke petang. nasib baik sedar kejap pukul 3 lebih tu bangun dan solat zohor. then sambung tidur balik sampai 6 lebih. tu pun En husband kejutkan suruh solat asar. baru lega sikit pening kepala. punya lama la tidur kan. sekarang ni pun still pening-pening lagi. maybe terlebih tidur kot.

so itulah pengalaman saya. semua first time kan so banyak sangat benda baru yang saya tak tahu. hope baby sihat dan aktif jek cuma sekarang baby kurang gerak sangat. tapi bila scan macam aktif. doakan saya dan baby sihat selalu yer. gender baby doc tak confirm lagi so kita tunggu lagi sebulan.
ada masa nanti saya update lagi yer. bubye....


p.s: dah start beli barang baby sikit-sikit...(^_^)


DIKNA

No comments:

Post a Comment