Image

Image

Pages

Wednesday, April 24, 2013

Pengalaman bersalin (part 1)

Salam,
 
Hari ni saya nak ceritakan pengalaman melahirkan Damia. Anak pertama kan, so memang takde pengalaman lagi. Dah masuk minggu 30 ke atas masa tu dah mula rasa nervous, tak tahu nak expect apa. risau kalau dah keluar tanda tapi tak perasan ke apa ke, tak tahu tanda yang mana yang akan keluar. setiap orang berbeza kan. so teruslah menjalankan aktiviti harian dengan penuh debaran. masa tu memang cepat sangat penat, nak tidur susah, semua posisi pun tak selesa. bila bangun dari tidur pun sakit sangat bahagian celah kelangkang tu, nak jalan memang berpaut kat dinding dan almari. memang mencabar sangat masa tu. rasa tak sabar sangat nak bersalin sebab tak sanggup tiap pagi nak bangun tu sakit macam tu. sampai rasa taknak baring taknak tidur.
 
so akhirnya saat tu sampai jugak. saya ada masalah kenaikan berat badan yang agak melampau sepanjang kehamilan. so bila berat naik banyak, saya kene pergi klinik kesihatan setiap dua hari sekali untuk monitor tekanan darah dan buat urine test. so tanggal 9 Mac tu macam biasa pagi tu saya pergi klinik kesihatan untuk buat pemeriksaan. masa dalam toilet untuk ambik urine tu saya perasan ada darah dalam urine tu, dan masa tu saya pusing then tiba-tiba rasa pinggan macam tergeliat. memang sakit sangat sampai keluar air mata. saya duduk lama dalam toilet sampai hilang sakit tu. saya dah rasa nervous masa tu, dah sampai masa ke? tapi saya baca kalau keluar darah mungkin akan bersalin hari tu atau esok nya. so saya decide untuk tanya nurse apa perlu saya buat dan nurse suruh saya pergi hospital. berdebar betul masa tu.
 
risau memang risau tapi sempat jugak sarapan dulu dengan En. Husband dan lepas tu baru bergerak ke hospital. dalam perjalanan tu saya diam jek sebab takut dan nervous. sampai kat hospital dalam pukul 10 saya pergi daftar dulu, then nurse suruh bawak kain batik dan masuk ke dalam bilik tu untuk diperiksa. mula-mula kene ambil urine dulu dan tukar kain. lepas tu nurse suruh baring dan diorang start pasangkan alat untuk buat CTG tu. lama nye la tunggu benda tu. masa tu tak sakit so saya sempat la tengok orang-orang di katil sebelah yang meraung-raung sakit. dalam hati dah stress dah dengar orang menjerit-jerit. tak sakit pun boleh jadi sakit macam ni. huhu bila dah selesai CTG tu, datang doktor lelaki cina dia tanya macam-macam, kenapa datang semua la dia tanya, then lepas tu sampai la saat nak kene seluk untuk tengok bukaan. berdebar sangat masa tu, dah la doktor lelaki, pastu first time nak kene seluk ni. asyik dengar orang cakap sakit kene seluk so jadi takut.
 
dan akhirnya kena la jugak seluk, takde la sakit macam yg orang cerita sampai rasa nak sepak orang semua tu. masih ditahap ringan jugak la rasa dia. maybe tengok orang yang seluk jugak kot. entahla. bila seluk bukaan baru 2 cm. lama lagi la macam tu kan. datang lagi seorang doktor dan dia scan baby pulak. dia cek semua normal dan ok dan die beritahu masa tu berat baby 3.4 kg. saya menganga kejap, alahai besarnya, takut la pulak. tapi doc cakap tu anggaran sahaja, maybe akan jadi lagi berat atau lagi ringan dari tu. selesai semua doc benarkan saya balik sebab masih tiada contraction. doc pesan kalau dah ade contraction yang kerap baru datang semula ke hospital. So kitorg pun balik la rumah dulu. selesai semua dalam pukul 2 petang.
 
masa tu dah ada start sakit pinggang dan rasa contraction tapi tak kerap lagi. saya balik rumah berehat dan petang tu sempat lagi saya balik rumah mak saya. sempat la makan sambal udang besar dulu. banyak sangat saya makan mlm tu. walaupun dah rasa sakit selera makan tu ada jugak. takpela, makan la puas-puas sebab nanti pantang lama tak boleh makan sedap-sedap. dalam pukul 10.30 malam saya balik rumah dan masa masuk kereta tu dah start da contraction setiap 5 minit sekali. tapi masih boleh bertahan. En. Husband tanya nak pergi hospital terus tak tapi saya suruh balik rumah dulu sebab malas nak pergi takut kena balik lagi. sampai kat rumah contraction tu makin sakit tapi saya still bertahan. saya cuba tidur tapi tak boleh dan akhirnya pukul 1 pagi saya dah tak tahan sakit dah makin kerap dan makin sakit saya ajak En. husband pergi hospital.
 
 
bersambung di part 2...
 
 
Dikna

No comments:

Post a Comment